Auto’s met een keyless entry-systeem kunnen volgend jaar ineens onverzekerd rondrijden. Dit komt doordat keuringsinstantie Kiwa SCM de eisen aanscherpt en verzekeraars hierop inspelen.
Eisen
Het probleem zit hem hierbij in het feit dat er een aantal verzekeraars zijn die zo’n Kiwa SCM certificaat eisen om een verzekering tegen diefstal af te geven. Dat wil niet zeggen dat de verzekeraar geen verzekering verkoopt aan iemand zonder zo’n certificaat. Het is dus zaak voor de automobilist met keyless entry-systeem om goed uit te zoeken of hij zo’n certificaat heeft en wat de verzekeraar voor eisen stelt. Volgens certificatiemanager Henk van Vliet van Kiwa kan het zomaar zijn dat een kwart van alle auto’s met een keyless entry-systeem vanaf volgend jaar zonder diefstalverzekering zit. Dit vertelt hij tegenover nieuwszender BNR. Ook de eigenaren van oudere auto’s moeten opletten.”De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn. Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen,” aldus van Vliet.Verbeterde beveiliging
Van Vliet geeft daarnaast aan dat eigenlijk alle autofabrikanten met hun nieuwe auto’s al aan de nieuwe eisen voldoen. Maar deze auto’s zijn volgens hem nog niet allemaal op de markt. We zitten nu net tussen wal en schip. De auto’s met de verbeterde beveiliging zijn al aangekondigd, maar het duurt ongeveer twee jaar voordat ze op de markt komen. En dat houdt in dat er ook bij een de aankoop van een nieuwe auto een kans bestaat dat deze geen nieuwe certificering meekrijgt. De reactie van de verzekeraars op het aangescherpte certificaat moeten we nog zien, maar Barbara van der Rest van het Verbond van Verzekeraars laat tegenover BNR weten dat het neerkomt op drie opties. “Verzekeraars hebben grofweg de keuze uit drie smaken. Een aantal verzekeraars zal de premie verhogen. Ook zullen er verzekeraars zijn die eisen dat je extra beveiligingsmaatregelen treft”. Als laatste zijn er verzekeraars die liever klanten behouden dan zien vertrekken. Zij veranderen niets en nemen het gebrek aan het nieuwe certificaat voor lief. Meer weten over het keyless entry-systeem? Sjoerd heeft er een keer een Sjoerds Weetjes over gedaan. Je kunt hem hieronder bekijken. BRON: Automobiel Management Ruud Peys, 08 oktober 2019‘Keyless’ auto duurder in verzekering

Eisen Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt voor auto’s met keyless entry
De contactloze autosleutel: zowel een vloek als een zegen. De eigenaar van een auto met keyless entry hoeft de sleutel enkel bij zich te dragen om de auto te openen. Handig, toch? Helaas is het signaal dat door de autosleutel wordt uitgezonden in veel gevallen makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent blijkt. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Daarom scherpt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.
Oplossingen tegen relay attack diefstal
Oplossingen worden al volop aangedragen. Zo circuleert op internet de tip om de contactloze autosleutel te bewaren in een metalen doosje, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt. “Dit soort maatregelen past niet binnen het Keurmerk Voertuigbeveiliging”, vertelt Hoofwijk. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden.” De echte oplossing moet vooral komen van de autofabrikant. Verschillende fabrikanten testen al met oplossingen, waarbij het gemak van de contactloze autosleutel hand in hand gaat met een lagere diefstalgevoeligheid. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Henk van Vliet van certificatie instelling Kiwa SCM: “Fabrikanten brengen maatregelen tegen relay attack bij ons in en wij controleren vervolgens of de maatregelen voldoen aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start van het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Dit kunnen ook maatregelen zijn die aftermarket worden geïnstalleerd in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack.”Certificaten afgegeven vóór 1 juli 2019
Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Het keurmerk is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. Martine Hoofwijk van het CCV: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer autobezitters met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”Over het Keurmerk Voertuigbeveiliging
Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is in het leven geroepen door het Verbond van Verzekeraars. Het keurmerk is voor autobezitters en risicodragers belangrijk, omdat hiermee wordt aangetoond dat een voertuig is voorzien van goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging. Het CCV voert het beheer uit in samenwerking met de BOVAG, de Branchevereniging Voertuig beveiliging (BVB), de RAI Vereniging, het Verbond van Verzekeraars, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en certificerende instelling Kiwa SCM. Het keurmerk heet officieel Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, maar wordt in de volksmond Keurmerk Voertuigbeveiliging genoemd.