> Keyless auto’s in 2020 duurder in de verzekering?

BRON: Autovisie 08 oktober 2019 Dennis Wilman. Auto’s met een keyless entry-systeem kunnen volgend jaar ineens onverzekerd rondrijden. Dit komt doordat keuringsinstantie Kiwa SCM de eisen aanscherpt en verzekeraars hierop inspelen. Het stelen van een auto lijkt makkelijker dan ooit. Het keyless entry-systeem waarmee we vanaf afstand de deuren van onze auto’s kunnen openen, wordt door het dievengilde dankbaar misbruikt. Ze gebruiken zogenaamde ‘relay attacks‘ om het signaal van de sleutel de klonen en daarmee de auto te openen. Dit is geen nieuw probleem meer, en dus zijn er al veel fabrikanten die de veiligheid van dit soort systemen heeft verbeterd. Hierdoor kunnen dieven de auto niet meer via deze weg stelen. Keuringsinstantie Kiwa SCM gaat daarin mee en stelt de beveiligingseisen voor een keurmerk bij. Negatief gevolg hiervan is dat vanaf volgend jaar tienduizenden auto’s niet meer verzekerd zijn voor diefstal.

Eisen

Het probleem zit hem hierbij in het feit dat er een aantal verzekeraars zijn die zo’n Kiwa SCM certificaat eisen om een verzekering tegen diefstal af te geven. Dat wil niet zeggen dat de verzekeraar geen verzekering verkoopt aan iemand zonder zo’n certificaat. Het is dus zaak voor de automobilist met keyless entry-systeem om goed uit te zoeken of hij zo’n certificaat heeft en wat de verzekeraar voor eisen stelt. Volgens certificatiemanager Henk van Vliet van Kiwa kan het zomaar zijn dat een kwart van alle auto’s met een keyless entry-systeem vanaf volgend jaar zonder diefstalverzekering zit. Dit vertelt hij tegenover nieuwszender BNR. Ook de eigenaren van oudere auto’s moeten opletten.”De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn. Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen,” aldus van Vliet.

Verbeterde beveiliging

Van Vliet geeft daarnaast aan dat eigenlijk alle autofabrikanten met hun nieuwe auto’s al aan de nieuwe eisen voldoen. Maar deze auto’s zijn volgens hem nog niet allemaal op de markt. We zitten nu net tussen wal en schip. De auto’s met de verbeterde beveiliging zijn al aangekondigd, maar het duurt ongeveer twee jaar voordat ze op de markt komen. En dat houdt in dat er ook bij een de aankoop van een nieuwe auto een kans bestaat dat deze geen nieuwe certificering meekrijgt. De reactie van de verzekeraars op het aangescherpte certificaat moeten we nog zien, maar Barbara van der Rest van het Verbond van Verzekeraars laat tegenover BNR weten dat het neerkomt op drie opties. “Verzekeraars hebben grofweg de keuze uit drie smaken. Een aantal verzekeraars zal de premie verhogen. Ook zullen er verzekeraars zijn die eisen dat je extra beveiligingsmaatregelen treft”. Als laatste zijn er verzekeraars die liever klanten behouden dan zien vertrekken. Zij veranderen niets en nemen het gebrek aan het nieuwe certificaat voor lief. Meer weten over het keyless entry-systeem? Sjoerd heeft er een keer een Sjoerds Weetjes over gedaan. Je kunt hem hieronder bekijken.

https://youtu.be/I8RTiKaT6SU

BRON: Automobiel Management   Ruud Peys, 08 oktober 2019

‘Keyless’ auto duurder in verzekering

Veel auto’s die uitgerust zijn met een ‘keyless-entry-systeem’ voldoen niet aan strengere regels voor de beveiliging. Dat betekent dat het een stuk moeilijker of duurder kan worden om dat soort auto’s te verzekeren.
Die waarschuwing heeft keuringsinstantie Kiwa SCM laten horen op BNR. Volgens Kiwa is het merendeel van de nieuw verkochte auto’s uitgerust met zo’n slimme sleutel waarmee de auto zichzelf automatisch ontgrendelt zodra de ‘autosleutel’ op korte afstand is van het voertuig. Kiwa waarschuwt, net als andere instanties, dat criminelen met behulp van een apparaatje het signaal van de sleutel kunnen oppikken en verlengen en zo de auto openen. Dat is zelfs mogelijk door op korte afstand langs een voordeur te lopen waar de sleutels achter liggen. De kans dat een crimineel zich op deze manier toegang verschaft tot een auto of er mee wegrijdt is volgens Kiwa hoog. Omdat het beveiligingssysteem makkelijk te kraken is, worden de regels aangescherpt, schrijft het Financieel Dagblad. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en Kiwa heeft het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging dit jaar aangepast. Veel verzekeraars eisen dat keurmerk voor een autoverzekering. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle modellen met keyless entry een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Kiwa verwacht dat een kwart van de auto’s die dan getoetst worden zal worden afgekeurd. “De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn. Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen”, zegt Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa, tegen het FD.
BRON: Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid. (www.hetccv.nl)

Beveiliging keyless entry/start en relay attack

Het signaal van een contactloze autosleutel blijkt door dieven makkelijk te verlengen. Hierdoor wordt het stelen van een auto met keyless entry / start een eitje. Heb je een auto met keyless entry / start? En wil je voorkomen dat er ingebroken wordt of dat dieven jouw auto stelen? Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid heeft een aantal tips.

Tips om diefstal van auto met keyless entry / start te voorkomen

  • Laat je auto beveiligen met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging De beste tip die we kunnen geven is om jouw auto te laten beveiligen met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Dit biedt een permanente oplossing, waarmee je ervoor zorgt dat dieven er niet met jouw auto vandoor gaan. Neem contact op met een inbouwstation bij jou in de buurt voor een vrijblijvende offerte.
  • Neem contact op met de autodealer voor een nieuwe sleutel Je kunt navragen bij jouw autodealer of er een nieuwe autosleutel in omloop is voor jouw auto. Mogelijk kun je een vervangende sleutel krijgen die niet te hacken is, of kun je een sleutel ontvangen die geen signaal uitzendt.
  • Leg de autosleutel ver van de voordeur Leg de autosleutel en de reservesleutel zeker 6 meter van de voordeur neer. Dat maakt het voor dieven moeilijker om het signaal van de contactloze autosleutel op te vangen en te kopiëren.
  • Parkeer de auto op een veilige plek Als je de mogelijkheid hebt, parkeer je auto dan binnen. Als je de auto buiten parkeert, kies dan een goed zichtbare plek uit. Zo kunnen autodieven minder anoniem te werk gaan.
  • Bewaar de sleutel in een metalen blik Door de sleutel in een metalen blik te bewaren voorkom je dat dieven het signaal kunnen opvangen. Een metalen koektrommel zou hiervoor geschikt kunnen zijn. Het is wel heel belangrijk dat je eerst goed test of het blik het signaal inderdaad goed tegenhoudt. Het kleinste kiertje of gaatje kan er al voor zorgen dat autodieven toch een signaal op kunnen vangen. Je kunt dit testen door de sleutel in het blik te leggen en vervolgens bij het slot van de auto te houden. Draai het blik alle kanten op. Als het blik geschikt is, vergeet je niet om dan ook je reservesleutel erin te bewaren?

Over het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging

Het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging toont aan dat een voertuig beschikt over goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging. Vanaf 1 januari 2021 moeten alle auto’s met keyless entry/start aan de voorwaarden van het keurmerk voldoen om het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging voor de auto te krijgen.

Certificaten afgegeven vóór 1 januari 2021

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 januari 2021 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig omdat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar van de autobezitter aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. BRON: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.